ویرایش ادبی و ریطوریقا
- منتشر شده در 26 نوامبر 2021 |
این روزها یافتن ویراستار ادبیِ محیط و مسلط در کشور، ویراستار ادبی به معنای واقعی کلمه، اگر ناممکن نباشد، بسیار دشوار است؛ آن هم بهرغم اینهمه فارغالتحصیل در رشتۀ ادبیات در مقاطع مختلف. البته برای پرهیز از هرگونه سوءبرداشت، همینجا بیدرنگ تأکید میشود که مقصود، چه بهصراحت و چه بهاشارت و کنایت، نادیده گرفتن ارزش یا کاستن از ارزش تخصص فارغالتحصیلان این رشته نیست. اهل فن و نیز ناظران خوب میدانند که در همین سالهای اخیر ادیبانی تربیت شده و به عرصه آمدهاند که در صف برجستهترین ادیبان تاریخ معاصر ایران جای میگیرند، به شهادت آثار پژوهشگرانه و عمیقشان و نگرشها و تحلیلهای بدیعی که انتشار دادهاند. مقصود اصلی در این نوشته طرح مشکل ویرایش ادبی ـ تأکید میکنم: نه ویرایش زبانی صرف یا ویرایش دستوری و صوری ـ است که از یک سو با جنبههای نظری نشر و ویرایش ارتباط دارد و مبانی نظریاش در حوزههای دیگری جز ادبیات پرورانده میشود، ازجمله در حوزۀ ارتباطات، و ازسویدیگر، با ریطوریقا پیوندی ناگسستنی دارد.
دیدگاهتان را بنویسید