اهمیت ادبیات کودک و نوجوان

مقدمه‌ای بر معرفی چند کتاب ترجمه

تا پیش‌از آنکه نوابغی همچون «هانس کریستین آندرسن» و «لو. ن. تولستوی» در قرن نوزدهم به داستان‌سرایی برای کودکان پردازند و آثار ادبی مستقلی را برای خوانندگانی خردسال به وجود آورند، در ادبیات رسمی ملل جهان چیزی به‌عنوان ادبیات کودک وجود نداشت، حتی اگر شاعری بزرگ همچون مولوی معتقد بود که: «چون سروکار تو با کودک فتاد، خود زبان کودکی باید گشاد.»، خود هیچ‌گاه «زبان کودکی» نگشاد و باآنکه در خلال اثر بزرگ خود مثنوی، ده‌ها داستان و مَثَل را برای بیان افکار و توضیح پیام‌های معنوی خود ساخته یا به نقل از دیگران به نظم کشیده بود، هیچ سروده و نوشته‌ای را، خاص کودکان، از خود به جای نگذاشت. گویی سروکار سخنور نابغه‌ای چون او هرگز با کودکان نیفتاد.


بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *