علیه ملی گرایی ادبی

پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ۲۰۱۶ موجب خشم جامعة ادبی ایالات متحده شد. در شکوه‌نامه‌ای که پس از انتخابات به‌طور وسیعی منتشر شد، ویراستار نشریه نیویورکر، دیوید رمنیک، نتیجه انتخابات را «یک تراژدی آمریکایی» نامید، و از مردم خواست که «سرسختانه و شرافتمندانه برای تحقّق آرمان‌های آمریکایی» خود مبارزه کنند. چندی بعد، حین اجرای نمایش موزیکال هامیلتون، بازیگرانِ روی صحنه مایک پنس معاون رئیس‌جمهور منتخب را که در میان حضار بود، خطاب قرار دادند و به نمایندگی از طرف «مردم چندملیتی آمریکا» از احتمال اینکه «دولت جدید از حقوق مسلّم» آنها دفاع نکند ابراز نگرانی کردند. شاعر نامی، ارین بولیو، نیز پیشقدم شد و کارزار «نویسندگان مقاومت می‌کنند» را به‌راه انداخت؛ کارزاری که مشوق فعالیت ادبی خودجوش در دفاع از «مبانی ابتدایی آزادی و برابری همگانی» است. انجمن قلم آمریکا به این فراخوان پاسخ داد و در پانزدهم ژانویه ۲۰۱۷ مراسم افتتاحیه پرشور و پرستاره­ای را در نیویورک برگزار کرد. در این مراسم نویسندگان زیادی گرد‌هم‌آمدند تا دربارة تردید خود نسبت به نهادهای قدرت صحبت کنند. امّا نکته اینجاست که در این تلاش جسورانه، یک جای کار می‌لنگد.


۲ دیدگاه

  • شاهرخ تندروصالح : با سلام و عرض ادب خدمت شما دست اندرکاران ارجمند و زحمتکش مجله مترجم دو ماهی می شود که با مجله وزین شما آشنا شده ام . مطالبتان بسیار عالی است .مقالات موضوع مند و گفتگوها با محور موضوعی و درونمایه های قوی انجام شده اند . خدمت شما عزیزان خسته نباشید عرض می کنم. برقرار باشید با مهر و ارادت شاهرخ تندروصالح
    • مدیر سایت : با سلام و احترام خدمت شما ممنون از لطف و حسن نظر شما. امیدواریم که از مطالب فصلنامه مترجم بهره کافی ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *