دربارهٔ نمایشنامهٔ «مردم‌گریز»؛ انگیزه‌های ترجمه، شخصیت مترجم، روش ترجمه و اوضاع و احوال زمان انتشار آن

روشن‌فکران ایرانی از قرن نوزدهم میلادی، زمانی که برای نخستین بار با ادبیات فرانسه آشنا شدند همواره شیفتگی خود به گونه‌های ادبی زبان فرانسه را حفظ کرده‌اند. این آشنایی و شیفتگی با آثار نویسندگان موسوم به فیلسوفان، آن‌گاه رمانتیک‌ها و نویسندگان رمان‌های حادثه‌ای و واقع‌گرایان قرن نوزدهم آغاز شد و در اواسط قرن بیستم به معتقدین به اصالت وجود و تئاتر پوچ‌انگاری رسید. به‌ویژه در جریان جنبش مشروطیت (۱۹۰۵تا ۱۹۱۹ م) که ایران به سمت عرفی شدن نهادهای سیاسی-اجتماعی و فرهنگی پیش می‌رفت و نیز در دوران حکومت رضاشاه (۱۹۲۱ تا ۱۹۴۰م)، کمدی‌های مولیر (Moliere) مورد توجه خاص قرار گرفت و اقتباس‌های فراوانی از آن‌ها به عمل آمد. این کمدی‌ها که اغلب با کمک دولت در تماشاخانه‌های نوساز تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور به صحنه می‌رفت، بر روحیات طبقهٔ متوسط نوپا و شهرنشین (که رفتن به تماشاخانه را مایهٔ تفاخر و در عین حال دارای ماهیتی اخلاقی می‌دانست) تأثیر فراوانی بر جای گذاشت.


بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *