نقد رمان(وحت و انسجام هکلبری فین)

  • به قلم ریچارد پ. آدامز ترجمه انوشه حمزه ای
  • منتشر شده در 12 جولای 2020 |
  • دسته بندی موضوعی: معرفی کتاب, نقد ادبی

تا قبل از سال 1948 هکلبری فین نظر منتقدان را به خود جلب نکرد. تا آن موقع دانشجویان ادبیات بیشتر به زندگی مارک تواین علاقه مند بودند تا به اصول زیباشناسی او. عموم منتقدان مارک تواین را هنرمند نمی دانستند و بررسی زیباشناختی آثار او را اتلاف وقت تلقی می کردند.
در سال 1948 چاپ جدیدی از این کتاب با مقدمه لايونل تریلینگ منتشر شد. دفاع تریلینگ از پایان داستان که کمتر کسی آن را پسندیده بود جنجالی به راه انداخت. تی. اس. الیوت در مقدمه بر طبعی دیگر از کتاب که در سال ۱۹۵۰ منتشر شد نظرات تریلینگ را تأیید کرد. در سال 1953 لتو مارکس ردیه ای بر کتاب نوشت وبر تریلینگ و اليوت تاخت. از آن پس منتقدان دیگری از دیدگاههای زیباشناختی متفاوت کتاب را بررسی کرده در باره موضوع، ساختمان داستان، سبک، تکنیک و ارزش زیباشناختی کتاب نظریات متفاوتی عرضه کرده اند. اما تا کنون هیچ منتقدی به نحوی جامع و نظام مند عظمت مکلبری فین را به عنوان یک اثر ادبی تحلیل نکرده است.
نام سایر از اقبال بلندتری برخوردار بوده است. در سال ۱۹۳۹ والتر بلیر در تحلیلی نسبتا جامع اصولی را که کلمنس در ساختار تام سابر و در نحوه ایجاد وحدت به کار برده به روشنی نشان می دهد. به گفته بلير، در این رمان چهار رشته واقعه وجود دارد که همگی با تحول تام در جهت بلوغ جسمی و اخلاقی مرتبط است


بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *