بهترین ترجمه‌ای که خوانده‌ام از دیدگاه علیرضا خان‌جان

عليرضا خان‌جان كارشناسي ارشد و دكتراي زبان‌شناسي همگاني خود را از دانشگاه اصفهان گرفته است. او مترجم رسمي قوۀ قضائيه است و از دیرباز با مجلة مترجم همکاری دارد. از دكتر خان‌جان تاکنون بیش از پنجاه مقاله در باب نظريۀ ترجمه، نقد ترجمه، ترجمۀ ادبي، ترجمۀ رسانه‌اي و، در يكي دو سال اخير، تاريخ‌نگاري سنت ترجمۀ ایرانی به چاپ رسیده است. دکتر خان‌جان عموماً از منظر زبان‌شناسي نقش‌گرا به ترجمه مي‌نگرد و اهمیت زیادی برای تحلیل داده و به تلفیق خُردگرایی و کلان‌نگری در مطالعات ترجمه قائل است. از ایشان پرسیدم «بهترین ترجمه‌ای که خوانده‌اید کدام است؟» و برایمان بنویسند آن ترجمه از چه منظری به نظرشان زیبا و ارزشمند آمده تا از یک سو درک ما از ظرایف و دقایق ترجمه­ ارتقا یابد و از سوی دیگر نام مترجمانی را پاس بداریم که حرمت جانِ عرق‌ریزشان اعتبار این آیین بوده است. دکتر خان‌جان چنین پاسخ دادند:

◊ پرسش دشواری است. طبعاً طی سالیان متمادی من هم مثل دیگران ترجمه‌های خوب بسیاری در ژانرهای ادبی مختلف و حتی در حوزۀ علوم انسانی و اجتماعی خوانده‌ام و به‌راستی انتخاب از میان آنها کار چندان راحتی برایم نیست. این است که دو معیار برای تسهیل این انتخاب در نظر گرفتم.


۴ دیدگاه

  • محسن وارثی : با سلام و احترام ضمن سپاسگزاری از بابت کوششتان در این عرصه، فایل مقالات دانلود نمی شود. لطفا بررسی بفرمایید.
  • علیرضا خان جان : با سلام. پاسخ این پرسش را قاعدتاً مدیران مجله بهتر می توانند خدمتتان ارائه نمایند ولی تا آن جایی که بنده می دانم، متن کامل مقالات زمانی بصورت برخط منتشر می شود که شمارۀ بعدی مجله به شکل کاغذی انتشار یافته باشد. از ابراز علاقۀ شما سپاسگزارم. خان جان.
  • علی ماهور : با سلام. همانطور که جناب وارثی هم اشاره کرده اند فایل مقالات قابل دانلود نیست. تنها شماره های قدیمی تر قابل دانلود و استفاده اند.
    • مدیر سایت : همانطور که خدمت جناب وارثی و بقیه دوستان خواهان نسخه پی دی اف مجله اعلام کردیم (به کادر قرمز بالای وبسایت مترجم توجه کنید)، نسخه دیجیتال مجله با یک شماره تأخیر بر روی سایت بارگذاری می‌شود. بنابراین مقالات شماره جدید تا چاپ شماره بعدی قابل دسترسی نیستند. نسخه های چاپی شماره جدید را می‌توانید از مراکز فروش یا از طریق مدیر مجله تهیه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *