شرط چهارم مترجمی

می‌گویند، و درست هم می‌گویند، مترجمی سه شرط دارد: آشنایی با زبان مبدأ، آشنایی با زبان مقصد و آشنایی با موضوع کتابی که قرار است ترجمه شود. آنچه نمی‌گویند این است که مترجمی یک شرط چهارمی هم دارد که از سه شرط دیگر، اگر مهم‌تر نباشد، کم‌اهمیت‌تر نیست زیرا به آن سه شرط جهت و هدف می‌دهد. آن شرط چهارم داشتن یک مبنای نظری معین برای همۀ تصمیم‌هایی است که مترجم از ابتدا تا انتها و در دو سطح خُرد و کلان می‌گیرد به‌نحوی‌که اجزای مختلف ترجمه‌ای که براساس چنین مبنایی نوشته می‌شود با یکدیگر در تضاد نیستند و بین آنها انسجامی قابل‌دفاع وجود دارد. منتقدین ترجمه در گذشته ترجمه‌ها را معمولاً با معیارهایی مثل زیبایی، روانی، وفاداری و دقت می‌سنجیدند. معیار «انسجام» معیار جدیدی است که از دل مطالعات ترجمه در عصر جدید بیرون آمده و مبتنی است بر یک بنیان نظری به‌نحوی‌که با استدلال می‌توان نشان داد که انتخاب‌های مترجم در دو سطح خُرد و کلان انسجام دارند یا خیر. هدف من در این مقاله این است که، فهرست‌وار، نشان بدهم این بنیان نظری چه دانشی را در برمی‌گیرد.


۸ دیدگاه

  • محمد علی : با سلام. در انتهای سایت معرف فروشگاه آنلاین کتابی با عنوان بهان بوک شده اید. شما از لحاظ اعتبار خرید کتاب، این فروشگاه را تایید می کنید؟
    • دل‌زنده‌روی : با سلام و احترام بله این سایت فروش معتبر است.
  • امیرعلی : با عرض سلام و احترام و خسته نباشید به دست اندرکاران فصلنامه مترجم. با اینکه ۶ شماره از فصلنامه ۷۴ گذشته اما متاسفانه امکان دسترسی به این شماره و شماره های بعدی هنوز فراهم نگردیده است. اگر ممکن است مطالب شماره های ۷۴ و بعد از آن را در دسترس قرار دهید. با سپاس امینی
    • دل‌زنده‌روی : با سلام و احترام تا اطلاع ثانوی عرضه مجله فقط به صورت کاغذی صورت می‌گیرد.
  • سحر : سلام. وقت بخیر. امکان خرید مجلۀ شمارۀ ۷۴ در سایت بهان بوک فراهم نیست. اصلاً گزینۀ خریدی وجود ندارد.
    • دل‌زنده‌روی : سلام برای تهیه مجله می‌توانید به شماره زیر پیام دهید: ۰۹۱۵۵۱۳۰۸۴۳
  • ساقی نخعی زاده : سلام آیا نمیشه نسخه ی pdf هر شماره از مجله رو بعد از گذشت دو-سه شماره بارگذاری کنید، ولی فروشی؟
    • دل‌زنده‌روی : با سلام و سپاس از صبوری شما مشکل دسترسی به مقالات سایت در حال بررسی و رفع است و می‌توانید رایگان به مقالات دسترسی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *