از گوشه و کنار / ناصر فکوهی: دربارة نسبت ترجمه و تألیف

  • به قلم زهرا اسماعیلی
  • منتشر شده در 20 دسامبر 2016 |
  • دسته بندی موضوعی: ترجمه ادبی

ترجمه در طول صد سال اخير خدمات بزرگي به ايران كرده است و از جمله زبان نسبتاً قدرتمند فارسي جديد را بايد حاصل كار سرسختانة مترجمان بزرگ‌مان در عرصة هنر (از قاضي و سحابي و به‌آذين و دريابندري گرفته تا توكل و سعادت و نجفي و كوثري و ديگران) يا عرصة علوم اجتماعي و تاريخي (از مرحوم عنايت تا فولادوند و آشوري و ستاري و خشايار ديهيمي و بشيريه) دانست. مترجمان و متفكران بزرگ اين صد سال، در كنار نويسندگان ما زباني جديد و قدرتمند را ساخته‌اند كه ما مديونش هستیم. اما ترجمه در طول يكي دو دهة اخير به آفتي واقعي بدل شده است. به چندين دليل: نخست آنكه هر كسي تصور مي‌كند چون بزرگان ترجمه ما ناچار بوده‌اند واژگاني بسازند و ساختارهايي و تركيب‌ها و غيره، آن‌ها هم با چند سال تجربه و گاه حتي بدون آن چند سال، مي‌توانند چنين كنند.


۳ دیدگاه

  • کمال چوگان‌باز : سلام چطور می‌شود متن کاملِ مطالب را به دست آورد و خواند؟ در هر صفحه که می‌روم و روی هر لینکی که کلیک می‌کنم فقط چند خط ابتدایی مطلب را می‌بینم و بقیۀ متن نیست.
    • مدیر سایت : در دو سال گذشته، مجله مترجم در تیراژ اندک منتشر می شد ولی متن مقالات در سایت مجله در اختیار علاقه مندان بود. بسیاری از علاقه مندان مجله در این مدت تماس گرفتند و خواستار نسخه کاغذی مجله شدند. از این رو تصمیم گرفتیم تیراژ مجله را افزایش داده و آن را در کتابفروشی های بزرگ در سراسر ایران عرضه کنیم. علاقه مندان برای تهیه نسخه کاغذی مترجم می توانند یا به مراکز توزیع مجله مراجعه کرده و یا با شماره 09151228246 تماس بگیرند. متن کامل مقالات از این پس با ایک شماره تاخیر بر روی سایت قابل دسترسی خواهد بود. نمایندگان فروش مترجم در تهران: انتشارات نیلوفر 02166498150 نشر چشمه 02188907766 نمایندگان فروش مترجم در مشهد: انتشارات امام 05138430147 کتابفروشی آفاق 05138402699
    • مدیر سایت : در دو سال گذشته، مجله مترجم در تیراژ اندک منتشر می شد ولی متن مقالات در سایت مجله در اختیار علاقه مندان بود. بسیاری از علاقه مندان مجله در این مدت تماس گرفتند و خواستار نسخه کاغذی مجله شدند. از این رو تصمیم گرفتیم تیراژ مجله را افزایش داده و آن را در کتابفروشی های بزرگ در سراسر ایران عرضه کنیم. علاقه مندان برای تهیه نسخه کاغذی مترجم می توانند یا به مراکز توزیع مجله مراجعه کرده و یا با شماره 09151228246 تماس بگیرند. متن کامل مقالات از این پس با ایک شماره تاخیر بر روی سایت قابل دسترسی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *